Het boek Ruth behoort tot de "Megilloth" - de feestrollen waaruit bij de viering
van de grote feesten gelezen wordt:
Pascha
Hooglied
Pinksteren
Ruth
Verwoesting van de tempel
Klaagliederen
Loofhuttenfeest
Prediker
Purim
Esther
Het verhaal van Ruth speelt zich af in de
Richterentijd1,
maar is waarschijnlijk pas (veel?) later te boek
gesteld2;
misschien ten tijde van
David3.
Het is één van de twee Bijbelboeken die de naam van een vrouw draagt (Ruth,
Esther).
De omstandigheden
Iedereen deed z'n eigen zin
De tijd van de Richteren wordt gekenmerkt door de woorden van
Richteren 2:12-19:
bij herhaling vergat het volk de Heer. Typerend voor die tijd zijn deze woorden:
ieder deed wat goed was in zijn eigen
ogen45.
Hongersnood
Er was hongersnood. Deze hongersnood is klaarblijkelijk niet het gevolg van gebruikelijke
klimatologische omstandigheden, want in het buurland was overvloed! Was het een
hongersnood die te vergelijken is met die in de tijd van Gideon, toen de Midianieten
het land
leegroofden6?
Dan is het de vervulling van de profetie uit
Deuteronomium 28:33.
Moab
Moab ligt niet zo heel ver weg, een 40, 50 kilometer. De bewoners zijn aan de Israëlieten
verwant. Ze zijn nakomelingen van Lot en diens dochters.
Ze probeerden de Israëlieten tegen te houden op hun tocht naar het beloofde land.
Eerst door het inhuren van
Bileam,
later door de Israëlieten te laten deelnemen aan hun vruchtbaarheidscultus te
Baäl-Peor78.
En in de toekomst zullen zij bij degenen horen die er op uit zijn om de herinnering
aan Israël (en daarmee aan de God van Israël) uit te
roeien9.
Voor een Moabiet was het heel moeilijk om ingelijfd te worden bij Israël: pas in
het tiende
geslacht10,
in tegenstelling tot de Edomiet (direct) en de Egyptenaar (in het derde
geslacht11).
Hier is echter een Moabitische getekend, die de grootmoeder wordt van de grote koning
van Israël, David en die opgenomen wordt in het geslachtsregister van de Messias
der wereld, Jezus Christus.
De hoofdpersonen
De namen
van de hoofdpersonen uit het boek hebben prachtige betekenissen:
Elimelech
Mijn God is koning
Naomi
Liefelijke
Juda
de Heer zij geprezen
Bethlehem
Broodhuis
Efrath
vruchtbaarheid
Hun zonen daarentegen heten:
Machlon
ziekte
Chiljon
wegkwijnend
Elimelech trok met zijn gezin naar Moab om daar tijdens de hongersnood te overleven.
Hoewel God het land Kanaän aan de Israëlieten gegeven had en beloofde daar voor
hen te zorgen, kwam het vaker voor dat ze in tijden van hongersnood uitweken naar
het buitenland. En God had de zijnen ook in het buitenland beschermd (Abraham,
Jacob/Jozef; Elia). Dus we kunnen niet zeggen, of Elimelech een goede of een verkeerde
beslissing nam.
De intentie was in elk geval niet verkeerd: ze gingen niet om er definitief
te blijven en Moabieten te worden: maar om er als vreemdelingen te vertoeven.
Maar er is een verschil tussen je iets voornemen en er vervolgens naar (kunnen) handelen.
En als Elimelech zelf niet geworteld was in Moab, dan zijn zoons wel. Je daden hebben ook
een opvoedende waarde voor anderen. Positief of negatief.
Bitterheid
Naomi heeft veel verdriet meegemaakt. Blijkbaar al voor ze naar Moab vertrok, maar
ook tijdens haar verblijf daar. Ze verandert daarom haarnaam in Mara, dat "bitterheid"
betekent.
Dat tekent het leven op aarde: mooie momenten, maar ook verdrietige. De pijnlijke
momenten roepen vragen op: waar is God? Soms ook: Waarom doet God dit?
Voor Naomi was het geen vraag, maar een zekerheid: God doet het me aan. Alsof ze de
hoofdfiguur is in een roman van Kafka, heeft ze het gevoel voor de rechtbank te staan,
aangeklaagd en veroordeeld te worden, zonder te weten waarom en zonder de aanklager te
kennen.
Bitterheid kan grote gevolgen hebben. Israël was geroepen om de naam van God uit te
dragen aan alle volken. Maar Naomi doet haar best Orpa en Ruth te doen terugkeren.
't Is geen oproep de kosten te berekenen, geen waarschuwing in de zin van: "In Israël
is alles heel anders dan in Moab. Het is een waarschuwing: "Wat zou je in Israël
zoeken? Moet je mij nou zien". Wat een evangelist!!
Beslissende keuzes
Naomi's inschatting was niet juist. Het vervolg van de geschiedenis toont, dat God
wel degelijk aan haar (en Ruth!) gedacht heeft.
Dat moet Naomi nog gaan ontdekken, maar Hij raakt haar hart met het bericht dat er
in Bethlehem weer overvloed is! En opnieuw door de liefde van Ruth - voor Naomi,
voor Naomi's volk en voor Naomi's God.
Het tijdstip van aankomst in Israël is veelzeggend: aan 't begin van de gersteoogst.
Dat is direct na Pesach en het Feest van de ongezuurde broden. Het begin van een nieuw
jaar op de godsdienstige kalender van Israël. God maakt een
nieuw begin!!