Mozes had het goed begrepen - God wilde hem gebruiken als verlosser voor het volk
Israël, dat in die dagen zuchtte onder de slavernij in Egypte. Dat besef was
nauwelijks tot hem doorgedrongen, of hij ging aan de slag. De Egyptenaren moesten
verslagen worden en hij begon aan dat karwei. De eerste de beste moest eraan geloven.
Zo had ie nog heel lang kunnen doorgaan…..
Mozes' probleem was niet, dat hij Gods plan niet kende, maar dat hij Gods tijd en
methode niet goed begreep.
Als christenen kunnen we in eenzelfde positie verzeild raken. Want we lezen over
het komende Rijk van God en we verlangen naar die tijd, dat de aarde vol zal zijn
van gerechtigheid en vrede. We lezen dat God met zijn volk over de aarde zal heersen
en dat wij zelfs engelen zullen oordelen. Ongeduldig als we zijn, willen we alvast
aan de slag.
De geschiedenis laat zien dat het dikwijls zo gegaan is. In perioden dat grote
delen van de bevolking van een land betrokken was bij de christelijke kerk, werd
het land beschouwd als een christelijk land. Door middel van wetgeving werden ook
niet-christenen gedwongen tot een christelijke levensstijl. Het land werd als het
ware gezien als een voorbode, ja als bruggenhoofd van Gods Rijk, dat door de
inspanningen van de christenen zou groeien. Door christelijke politiek en allerlei
christelijke organisaties zou uiteindelijk alle tegenstand overwonnen worden en
Gods rijk zou de aarde vervullen. Dan hoefde Christus alleen nog maar te komen om
de koninklijke waardigheid in ontvangst te nemen.
Maar wat is eigenlijk God plan? Wat is zijn methode?
Driemaal Goed Nieuws
In de Bijbel vinden we de boodschappen die God voor de aarde heeft. Sommige daarvan
worden aangemerkt als "evangelie", goed nieuws. Andere zijn niet echt goed nieuws.
Zo wordt Gods spreken tot Abraham wel aangemerkt als
evangelie1,
maar de woorden van God op de berg Sinaï vormden een harde boodschap: "Doe dat en
leef"2.
Een boodschap die door ons zondige hart geen positieve uitwerking
heeft3.
In het Nieuwe Testament is sprake van drie 'vormen' waarin het heil geopenbaard
wordt. Deze drie heilsboodschappen worden alle aangeduid als "evangelie", maar
moeten naar tijd en inhoud van elkaar onderscheiden worden.
Kort voor de verschijning van de Rechter der wereld laat God op indringende
wijze het eeuwig evangelie
verkondigen4.
Bij de verschijning van Jezus zal niemand zich kunnen zeggen nooit van Hem gehoord
te hebben. Dit evangelie doet een beroep op het verstand van de mens, dat God hem
gegeven heeft om uit de zintuiglijke waarneming van de schepping de conclusie te
trekken, dat er een Schepper
is56.
Het stelt een minimale eis aan de mens, die echter verleid is en wordt om in plaats
van de Schepper de schepping of het schepsel te
vereren7.
Johannes de Doper en de Heer Jezus zelf verkondigden het evangelie van het
Koninkrijk Dit rijk, met Jeruzalem als wereldhoofdstad, was door de wet en de
profeten
aangekondigd8910.
Johannes de Doper bereidde de komst van deze Koning door zijn boeteprediking voor.
De Zoon van God, Jezus, verkondigde, zij het als de nog verborgen, maar toch al
aanwezige Koning, dat de aanvang van dit Koninkrijk zeer nabij was. Ja, in zijn
persoon was toen dat koninkrijk midden onder de Joden.
De Heer Jezus wendde zich uitdrukkelijk tot Israël en gaf ook zijn discipelen de
opdracht om aan Israël deze boodschap van het komende koninkrijk te
verkondigen1112.
In dat rijk wenden de heidenen zich tot de Joden om aan het heil deel te
krijgen13.
Dat rijk komt pas, als de Koning uittrekt om alle vijanden te overwinnen.
De apostelen van Jezus verkondigden in eerste instantie waar zij ook kwamen in de synagogen het evangelie van het
Koninkrijk14.
Maar Paulus was geroepen om het evangelie van Gods genade15
te prediken aan alle
volken16. Joden en heidenen worden door dit evangelie, dat Paulus ook wel aanduidt met de woorden: "mijn
evangelie"1718
volkomen gelijk behandeld. Het is een plan, dat eeuwenlang in God verborgen is
gebleven, om aan Joden en heiden op gelijke wijze het heil aan te bieden, zodat
Joden op dezelfde manier behouden worden als
heidenen19.
Elk evangelie op z'n eigen tijd
Nu is het voor ons van belang om te weten wat Gods boodschap voor de tegenwoordige
tijd is.
Het evangelie van het koninkrijk werd door Johannes de Doper, Jezus en zijn
apostelen verkondigd. Maar nadat de Joodse natie ook het getuigenis van de Heilige
Geest omtrent Jezus verwierp, en de leidslieden van de Joodse gemeenschappen in
de verstrooiing de beslissing van de oudsten en de priesters te Jeruzalem
onderschreven, werd deze bediening onderbroken. Het slot van het boek Handelingen
concludeert, dat het heil (zij het in een tot dan toe onbekende vorm) voor alle
volken bestemd
is20.
Maar in de tijd van Jacobs benauwdheid zal deze boodschap opnieuw verkondigd
worden21.
Het gelovig overblijfsel uit Israël zal zich dan aan deze opdracht wijden en met
buitengewone gevolgen dit evangelie van het Koninkrijk verkondigen - geheel naar
de oudtestamentische beloften en de woorden van de Heer Zelf. Hele 'volken' zullen
tot discipelen gemaakt worden.
Dit evangelie heeft tot doel het volk Israël gereed te maken om als Gods boodschapper
onder de volken te
functioneren22
om vele volkeren binnen te leiden in Gods Rijk.
Maar vanaf het moment dat het heil Gods aan de heidenen gezonden werd, wordt het
evangelie van de genade wereldwijd bekend gemaakt. Daarbij wordt het heil
aangeboden aan Joden en heidenen zonder onderscheid. En ook tussen gelovigen uit
de Joden en de gelovigen uit de heidenen is geen onderscheid meer. Niet Jeruzalem
is de centrale plaats, maar de persoon van de Heer Jezus Zelf. We mogen in gebed
rechtstreeks tot zijn hemelse troon naderen en Hij is aanwezig waar twee of
drie personen in zijn Naam samen zijn.
De Heer Jezus heeft gezegd, dat Hij na zijn dood en opstanding zijn gemeente zou
gaan bouwen. Een gemeente van "uitgeroepenen" uit alle volken. Dat deed Hij niet
alleen door apostelen en profeten, maar Hij zette daarvoor alle gelovigen in.
Het eeuwig evangelie tenslotte wordt kort voor Jezus' terugkeer verkondigd.
Onze opdracht
Nu we deze verschillende facetten van Gods spreken onderscheiden, kunnen we ook
onze eigen opdracht ontdekken.
Vandaag de dag bouwt God niet aan zijn koninkrijk op aarde. Dat komt als Hij komt!
En dan komt het op de manier die de profeten voorzegden. Maar nu is Hij bezig de
gemeente te formeren. Hij is bezig burgers van een rijk in de hemelen te rekruteren,
die als vreemdelingen in vijandig gebied zullen leven. Met één doel: doorgeven
wat ze ontvangen hebben.
Als we niet dezelfde vergissing willen begaan als Mozes, geven we niet onze
grootste inspanning aan het kerstenen van ons land, maar aan het winnen van
mensen voor Jezus. Dat gaat niet het meest effectief door allerlei organisaties,
hoewel die voor allerlei praktische zaken handig en noodzakelijk zijn. Het meest
effectief is het, als ons leven de kenmerken draagt van dat hemelse rijk, dat
toekomstige rijk. Want dat wordt vandaag de dag alleen zichtbaar in
rechtvaardigheid, vrede en
blijdschap23;
in kracht, liefde en bezonnenheid door de Heilige
Geest24.
Zijn dat de sterkste eigenschappen van ons als christenen?